کد مطلب:148637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

گفتاری از استاد شهید آیت الله مطهری
(استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری (ره) در سال 1299 شمسی در فریمان خراسان متولد شد و در سن 16 سالگی به حوزه ی علمیه ی قم برای ادامه ی تحصیل علوم طلبگی وارد گردید و در محضر اساتید بزرگ؛ مانند آیت الله سید محمد محقق داماد، آیت الله سید محمد حجت، آیت الله صدر، آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بهره وافر گرفت.

و در سال 1334 برای تدریس الهیات به دانشگاه تهران وارد شد و 22 سال به تدریس پرداخت و در كنار آن دست به تألیف كتب بسیار در زمینه های مختلف زد كه امروز هر یك از آنها ذخیره های علمی پربار در محافل علمی است و در انقلاب اسلام به رهبری امام خمینی (قدس سره) نقش فعال داشت و سرانجام در تاریخ 12 اردیبهشت سال 1358 شمسی در سن 59 سالی به دست گروه تروریستی منافق فرقان به شهادت رسید) استاد شهید مطهری درباره ی قیام امام حسین علیه السلام چنین گوید:

«می گویم حادثه ی كربلا، نمی گویم قیام، چون بیش از قیام است، نمی گویم نهضت، چون بیش از نهضت است، حادثه ی كربلا، راز دیگری دارد كه اساسا خود این حادثه، تمام حادثه، تجسم اسلام است در همه ی ابعاد و جنبه ها.

یعنی راز اینكه این حادثه، نمایش پذیر و شبیه پذیر است، این است كه تجسم فكر و ایده ی چندجانبه و چند وجه و چند بعد اسلامی است، همه ی اصول جنبه های اسلامی، عملا در این حادثه تجسم پیدا كرده است، اسلام است، در جریان، در عمل و در مرحله ی تحقق.

حادثه كربلا یك نمایش از سربازان اسلام است، اما نه نمایش كه صرفا نمایش به معنی صورت سازی باشد... در این حادثه مرد نقش


دارد، زن نقش دارد، پیر و جوان و كودك نقش دارند، سفید و سیاه، عرب و غیر عرب نقش دارند، جنبه های مختلف نقش دارند گویی اساسا در قضا و قدر الهی مقدر شده است كه در این حادثه، نقشهای مختلف از طرف طبقات مختلف ایفا شود، یعنی اسلام نشان داده شود.

حسین علیه السلام یك روح بزرگ است، یك روح مقدس است، اساسا روح كه بزرگ شد، تن به زحمت می افتد و روح كه كوچك شد، تن آسایش پیدا می كند....

حسین علیه السلام شخصیت حماسی نیست، او سرور انسانیت است، به همین دلیل نظیر ندارد، شما در دنیا حماسه ای مانند حماسه ی حسین علیه السلام پیدا نخواهید كرد... متأسفانه ما مردم این حماسه را نشناخته ایم....

شهادت او حیات تازه ای در عالم اسلام دمید، بعد از شهادتش، رونقی در اسلام پیدا شد، او با حركت قهرمانانه ی خود روح مردم مسلمان را زنده كرد... و به اجتماع اسلامی شخصیت داد... حسین علیه السلام درس غیرت به مردم داد، درس تحمل و بردباری در شداید و سختیها به مردم داد و اینها درسهای بزرگی برای ملت مسلمان است.

جنگ حسین علیه السلام جنگ عقیده، جنگ حق علیه باطل، جنگ برای احقاق حق و امر به معروف و نهی از منكر بود. [1] .



[1] اقتباس از كتاب ريشه يابي امام حسين (ع) از استاد شهيد مطهري (ره).